Menn som spiser deg til frokost!

At dating ikke er for pyser, vet alle som har vært single en stund. Enslige menn og kvinner blir stadig utsatt for prøvelser i jakten på kjærligheten. Men det å bli utsatt for kannibaler, det er ikke akkurat hverdagskost!

La oss gå noen år tilbake, til en bursdag og et cocktailparty. Vi var mange Carries, Samanthas, Charlottes og Mirandas  (riktig: tema var Sex and the City) – som etter et fantastisk vorspiel bega oss ut på byen. Mine venner og familiemedlemmer var fast bestemt på å hjelpe meg ut av singeltilværelsen og vi øvde på pickup lines, som f.eks. ”Hei, jeg heter Marianne! Hvordan liker du meg så langt?”

Pga min historie (les: erfaring med menn fra andre kulturer), var det opplest og vedtatt at jeg nå skulle kobles med en “Mikkel fra Nordstrand”. Det var liksom betegnelsen på en fornuftig match. En med lik referanseramme, røtter i landet, blablabla. Så da vi ankom byen og det utvalgte utestedet, hadde jeg en hel hær av jenter som skannet utvalget for meg. Hva med han der? Eller han der?

Og hva gjorde jeg? Jeg skannet menneskemengden jeg også. WOOOOW, two o clock position! Der sto en åpenbaring av en mann. Så langt unna en Mikkel fra Nordstrand som du kan komme. Det var magnetisk, jeg kunne ikke hjelpe for det. Jeg aner ikke hva som skjedde, men jeg oppdaget snart at jeg hadde banet meg vei gjennom menneskemengden (som Moses delte havet), og sto foran han og spurte helt oppriktig, alle sjekkereplikker lagt til side: “Er du min nye bestevenn?”. Jeg tror han svarte “Sorry, what?”, for jeg husker at jeg gjentok på engelsk: “Are you my new best friend?” Åpenbaringen smilte, nikket med en ettertenksom mine og svarte: “Yes. I believe I am!”. Lykken var komplett. Ett sekund eller to.

Så kom påpasserne. Tørket siklet mitt. Dro meg i armen. Hvisket (les: ropte) i øret mitt: “NEEEEI! DÅÅÅÅRLIG DØMMEKRAFT!!! HAN FYREN DER SER UT SOM HAN VIL SPISE DEG TIL FROKOST!!!!” De hadde funnet en Mikkel fra Nordstrand i en annen avdeling og anmodet høflig, men bestemt at vi alle beveget oss dithen i rasende tempo. Jeg husker jeg stotret frem noe om at jeg gjerne skulle ha pratet litt mer, idet jeg ble trukket etter tungen vekk fra Mr Wrong. Resten av kvelden gikk med til en motvillig og stotrende samtale med en eller annen enda mer motvillig kandidat til Mikkel fra Nordstrand-rollen. Takk og pris for oppfinnelsen av pølsetrikset, for det var helt nødvendig å forlate den kleine situasjonen og få litt frisk luft.

Jeg sto utenfor kun et par sekunder før jeg i venstre øyekrok så åpenbaringen åpenbare seg. Måtte handle raskt. Snakket enda raskere.“Sorry-but-you-know-my-friends-keep-telling-me-you-would-have-me-for-breakfast-so…
…cant-talk-now-cant-be-caught-talking-to-you…
…but-if-you-want-to-talk-some-other-time…heres-my-number. Later-alligator”. Puh. Budskap overlevert. Løp inn igjen. Prøvde å se litt mett ut. Alt jeg vet om resten av kvelden er at den ikke varte så mye lenger. Taxiregningen viste at jeg kom hjem ca kl 03.00.

Da jeg våknet, tenkte jeg på Åpenbaringen. Hvem ville vel ikke tenkt på det, hvis de så en Åpenbaring? Jeg var fyllesjuk og hadde fylleangst. Litt flau over at jeg gikk rett i fella foran alles åsyn. Dratt mot kannibalen som en bie mot honning. Klokka ble 14 før jeg klarte å dra meg de 5 meterne fra senga til sofaen. Fosterstilling. TV, teppe, PepsiMax. Beep. Melding inn. MELDING INN! FRA ÅPENBARINGEN! Hvor han på galant vis gjorde oppmerksom på at han nå hadde spist frokost. Bacon and eggs. Det var det han pleide å spise til frokost, i motsetning til hva mine påpassere fra kvelden før måtte tro. Og hvis hodet mitt begynte å klarne…. Hva med en kopp te?

SOM JEG FRYDET MEG! Meldingen ble sporenstreks videresendt til bl.a. min skeptiske søster. SE DET! En skikkelig fyr, var det. Slett ingen “eat you for breakfast kind of guy!”

Etter hvert har Åpenbaringen også blitt kjent med flere av mine venner / familiemedlemmer, inkludert de som var en smule skeptiske fra starten av. Å ja, jeg lo godt da jeg kunne vise dem at han og hans venner faktisk var høflige, vennlige gentlemen – som IKKE spiste meg til frokost. I årevis nå har jeg triumferende fortalt om vårt vennskap og mangel på usivilisert oppførsel. Så var min dømmekraft altså ikke så dårlig likevel??

Så var det jo bare som f…. da!! At da søsteren min skulle være med og treffe ham en kveld, så hadde han med seg en venn som ingen av oss har møtt før. Som faktisk har kannibalisme i slektstreet. Som uten å vite vår historie, forteller åpent om hvordan hans forfedre drepte, kokte og spiste presten som kom for å forkynne sitt budskap. Hvordan han faktisk er i fjern slekt med Åpenbaringen. Slik at altså Åpenbaringen også har den her kannibalismen i genene. Og det er da søsteren min legger to og to sammen. Vi sitter nå der alle fire og lar historien om den stakkars presten synke inn (ja, du kan si at vi fordøyer historien på en måte).

“Er du sikker på den meldingen du fikk dagen etter at du møtte ham?” spør hun. “Er du helt sikker på at han hadde hatt Bacon and Eggs” til frokost?

…?

“Det kunne ikke være at han sa… BAKER and Eggs?”

Haha. Magic moment. Akkurat i det øyeblikket skjønte jeg noe viktig. OK, så er jeg er singel. OK, så savner jeg noen å komme hjem til. Men fy f**n, det fins verre skjebner enn å bli avvist (eller avspist om du vil). Denne historien forteller oss egentlig bare én ting: Vi skal prise oss veldig, veldig lykkelige når vi får beskjed fra mannen vi sikler etter, at vi dessverre ikke er en jente helt etter hans smak.

 

 

Om Marianne Wahl-Larsen

Mine overskrifter på faglig kompetanse er veiledning, opplæring/undervisning, språkarbeid og utvikling av gode arbeidsprosesser.
Dette innlegget ble publisert i Følg min kamp og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Menn som spiser deg til frokost!

  1. Tilbaketråkk: 22. juli – Pusleterapi med mann man antok ville spise meg til frokost | Marianne Wahl-Larsen

Legg igjen en kommentar

