Gis bort gratis ved henting!

Oj, så fort sommerferien var over. Nå er det snart 4 uker siden jeg logget av på jobben og la ut på sommereventyret 2012. Alle muligheter lå åpne – SOMMEREN VAR HER! Nåja, sommeren var ikke akkurat her, men sommeren ventet i Kroatia.

”Har du forsøkt å flørte med gutta hjemme uten hell, kan det være lurt å skifte litt beite. Dermed er sommeren perfekt for flørting!” Og visste du at ”Mange forelsker seg om sommeren?”

Kult. Flørting. ”Å flørte handler om selvsikkerhet, ikke om dyp utringning og dirty dancing.” Det mangler ikke på pep-talk fra ulike nettartikler. Denne likte jeg aller best, med tanke på min rosa solhatt og frottéshorts: ”Husk også komfortable klær, det gir deg ekstra selvtillit!”

Ikke rart jeg rula på beachen i Kroatia! Men nå? Hva sitter jeg igjen med? Blærekatarr! Det viser seg at jeg burde ha viet mer oppmerksomhet til rådene om å ikke gå (les: kjøre vannscooter) med konstant vått badetøy, enn hvordan å sikre meg en sommerflørt. Nuvel.

Ferien er over. Hverdagen har ankommet. Og selv for en som virkelig liker jobben sin, er det brutalt å vende tilbake til hverdagen. Når det regner. Og regner. De fleste andre er på ferie. Det er ingen frokostbuffe å våkne opp til. Det er uakseptabelt å drikke hvitvin til lunsj. Og verst av alt; det er ikke engang lov å kjøre vannscooter på fritiden! En jeg kjenner har i sommer lest boken ”Sommeren uten menn”. Hun måtte innrømme at hun fant den litt kjedelig. Dah!

Hjelpe og trøste – what to do? Så deilig det var å være på ferie og ikke trenge å ta ansvar for å sysselsette meg selv hele tiden. Tilbudene florerte, oppvartningen var suveren, kontakten med andre mennesker kom helt gratis – de VAR bare der!

Og nå? Nå er det tilbake til å drive dette enkeltkvinnesforetaket på egen hånd. Underholde meg selv. Så – jeg har kjøpt meg en gitar. Har brukt noen kvelder denne uka til å lære meg et par sanger – og ja, jeg koser meg med det. Det er faktisk utrolig kult å lære noe nytt. Men det blir ennå morsommere når jeg kan dele det med noen. Jeg har tatt opp mitt glansnummer (What shall we do with the drunken sailor) – og sendt det av gårde til venner og familie. HØR PÅ MEG, DA!!! (Forresten har jeg et par forslag til hva jeg kunne ha gjort med en drunken sailor, men den teksten er unntatt offentligheten.) Så får jeg kanskje en melding tilbake fra feriefolket. ”Haha, så kult!”. Jepp. Det er kult. Det svinger nå på Fiskevollen. Men bare så lenge jeg holder klimpringen gående. Så blir det stille.

Som en god venn av meg så fint uttrykte det tidligere i dag: ”Jeg har skjønt at det er viktig for jenter å ha noe å se frem til!”. OM DET ER! Og hva har jeg nå å se frem til? Jeg tror ikke jeg opplevde en Blåmandag – jeg tror jeg har en BLÅUKE! Jeg klarer liksom ikke å oppdrive noe jeg gleder meg til. Jeg er lei av å ta en masse initiativ, jeg vil ha mer oppvartning, mer frokostbuffe, mer selskap (om det så er 80-år gamle taffelmusikere).

Det er i dag 150 dager siden jeg opprettet bloggen. 150 dager. Det har vært MANGE bra dager, jeg har hatt det MYE gøy og jeg har blitt kjent med FLERE bra folk.

Men jeg sitter nå her, da. Og alt jeg har å se frem til i morgen tidlig, er knekkebrød til frokost. Og hvis jeg skal ha det gøy i helgen, så burde jeg virkelig begynne å planlegge noe nå! Stønn, bare tanken. Finne på noe gøy. Tilbake til begynnelsen. ”Du må være ÅPEN!” OK, ok, ok. Ikke gi opp nå. ÅPNE MEG ENDA MER! Dette skal gå bra! Jeg skal IKKE være singel til jul. Det er 157 dager til julaften. Ok, ok, ok. Så jeg har ikke mer tid på meg enn den tiden det har gått siden jeg startet bloggen, hvis jeg skal unngå en BLÅJUL også.

If you open your mind too much, your brain will fall out. ”– Tim Minchin

Vet du – kanskje det er akkurat det jeg trenger. At hjernen faller ut litt. For nå må jeg si at det meste er prøvd. Men kreativiteten lenge leve – det er ALLTID et eller annet jeg ikke har prøvd ennå. Hvis jeg bare var rik…

Vent nå litt! Hva sa jeg nå? Hvis jeg bare var rik…?

Før jeg innser hva som skjer, fylles jeg av håp igjen! Hva er det kjærlighetsekspert Jennifer Lopez synger om igjen? ”Love don´t cost a thing!” DER HAR VI DET! Kjærligheten må være GRATIS. Det gjør vondt i lillehjernen, en eller annen idé er på trappene, et eller annet begynner å ÅPENbare seg.

NÅ VET JEG! Superentusiastisk roper jeg det ut til min unge, søte kollega (som for øvrig i februar var singel og klar som et egg for å jakte med meg, helt til hun bare noen uker senere kom på jobb med DET BREDE GLISET over ansiktet, et glis som har vært der siden, makan!) – altså jeg roper det ut, min geniale idé:

JEG LEGGER MEG UT PÅ FINN.no!!! SELVFØLGELIG! Jeg lager en super annonse under ”Gis bort gratis ved henting!”. Jeg kjenner nedoverleppa på magisk vis forvandles til oppoverleppe og fortsetter: ”Mine lonely days er snart over – halloooo – det MÅ JO være noen som er interessert i et sånt gratistilbud???”

Gleden er kortvarig idet min søte kollega ser på meg, trekker litt på det og sier;

”Tjaaaa – du vet at du må konkurrere med noen VELDIG søte kattunger?”

Om Marianne Wahl-Larsen

Mine overskrifter på faglig kompetanse er veiledning, opplæring/undervisning, språkarbeid og utvikling av gode arbeidsprosesser.
Dette innlegget ble publisert i Følg min kamp. Bokmerk permalenken.

2 svar til Gis bort gratis ved henting!

  1. tigerdrage sier:

    Morsomt og sårt og vakkert skrevet!!

Legg igjen en kommentar

